Werk je in een grote organisatie? In zo’n dynamische werkomgeving is een fijne samenwerking tussen de verschillende teams cruciaal. Het werkgeluk krijgt een boost als elk teamlid zich gewaardeerd en betrokken voelt.
Een bedrijfsuitje is daarvoor dé gelegenheid.
In deze blog
De sleutel tot een gevoel van eenheid?
Een zorgvuldig gepland bedrijfsuitje.
Het uitje moet dan aan een belangrijk criterium voldoen:
Inclusiviteit.
Iedereen doet mee. En nog belangrijker, iedereen super enthousiast.
Met ‘Perfecte Plaatjes’ zijn de activiteiten afgestemd om iedereen te betrekken. Samen sla je een brug tussen plezier en samenwerking.
Van betrokken naar bevlogen collega’s
Met betrokken collega’s kun je het bedrijfsuitje al een succes noemen.
- Veel aanmeldingen
- Een gezellig uitje
- Goede reacties
Met bevlogen collega’s ga je een stap verder.
- Een fanatieke dag
- Sterke teamdynamiek
- Oneindige verhalen over hoe leuk het was
Hoe je collega’s betrekt
Dit is de eerste stap. Collega’s betrokken krijgen begint bij het voorwerk. Goed en doordacht organiseren.
Doordacht georganiseerd:
- Doelgericht uitje
- Activiteiten passen bij de groep
- Iedereen kan meedoen
- Handige periode/tijdstip gekozen
- Goed geregeld
Kortom, aan alles is gedacht.
Het kan dus nog beter
Van betrokken naar bevlogen
Collega’s worden bevlogen door ze super enthousiast te maken.
Hoe je dat doet? Heel simpel.
Met een competitie-element en in elk team een beetje winnaarsmentaliteit worden alle deelnemers fanatiek. Maar, om dit te laten werken is één ding belangrijk.
Gelijke kansen voor iedereen.
Heeft iedere deelnemer het gevoel te kunnen winnen? Dan krijg je ook iedereen enthousiast. Collega’s worden bevlogen, omdat ze gaan voor de winst.
Zo belangrijk zijn gelijke kansen
Je wil dus alle collega’s bevlogen krijgen, en niet slechts een paar.
Het is de sleutel tot een succesvol bedrijfsuitje waar je met z’n allen met veel plezier op terug kan kijken.
Want, een bedrijfsuitje is pas succesvol als het doel wordt behaald.
En, eén van de meest genoemde doelen van een bedrijfsuitje is:
“Versterken van de teamdynamiek”
Om de dynamiek te versterken is het dus belangrijk dat iedereen het bedrijfsuitje leuk vindt. En om er met elkaar wat leuks van te maken, moet iedereen fanatiek meedoen.
Daarvoor is het essentieel dat iedereen dezelfde kans heeft.
Het tegenovergestelde is ook waar.
Ga je met z’n allen meedoen aan een padel toernooi? Dan wordt die collega die maar niet op kan houden over zijn padelkunsten wel enthousiast. Maar, de collega’s die nog nooit een bal hebben aangeraakt worden niet zo fanatiek als de rest.
Waarom iedereen kan winnen met ‘Perfecte Plaatjes’
Het is een voorbeeld van een competitie met gelijke kansen.
In het kort hoe het werkt:
Alle deelnemers worden ingedeeld in teams en krijgen:
- Een voertuig (met of zonder rijbewijs)
- Een kaart met foto-opdrachten
- Een route
- Een tijd
Binnen de tijd doen de deelnemers hun uiterste best om zoveel mogelijk punten te verzamelen met:
- Alle foto’s van de lijst zien te maken
- Maximale creativiteit voor meer punten
- Hulp van buitenstaanders
Het team met de meeste punten wint.
Het leuke van deze competitie is dat iedereen het kan.
- Je hoeft niet sportief te zijn.
- Je hoeft niet intelligent te zijn.
- Je hoeft niet snel te zijn
Je behaalt punten door:
- Op te letten
- Gek te durven doen
- Maximaal samen te werken
Meer heb je dus echt niet nodig. Elk team kan dit.
Het team dat het meest fanatiek is, én het beste kan samenwerken die wint.
Kom maar op met die sterke teamdynamiek.
Het resultaat bij Shell na Perfecte Plaatjes
Shell is een echte multinational. Binnen de teams van dit grote bedrijf werken mensen van verschillende nationaliteiten samen.
Om de samenwerking te ‘boosten’ worden er jaarlijks activiteiten georganiseerd.
Met de verschillende talen, culturen en gewoontes is het lastig om een impactvolle teambuildingsactiviteit te vinden.
In het najaar heeft een team binnen Shell de onderlinge relaties tussen de collega’s versterkt met “Perfecte Plaatjes”
42 collega’s van Nederlandse, Engelse en Franse nationaliteit op een nostalgische Solex. Onderweg op zoek naar de grappigste, originele en slimme foto-locaties.
Vanwege de toegankelijkheid van het evenement zorgde de middag voor ontzettend leuke samenwerkingen tussen de collega’s. De twee fanatiekste teams gingen nek aan nek naar de overwinning.
Uit de reactie van de organisatie bleek het succes van dit evenement:
“Synergie in het team was na de activiteiten geweldig!
Iedereen was super enthousiast en fanatiek tijdens de foto-puzzeltocht. De synergie binnen het team was de dag na de activiteiten super!
Impact maken met je bedrijfsuitje?
Kan de synergie binnen jouw team ook wel een boost gebruiken?
Of ben je gewoon op zoek naar een ontspannend dagje uit met z’n allen?
Voor alle gelegenheden kies je uit een evenement die van jouw collega’s niet alleen betrokken, maar ook bevlogen collega’s maakt.